Blog

15 februari 2024
Als ondernemer projecten ondersteunen? Een must! De hedendaagse bedrijfswereld zit vol uitdagingen. Innovatieve processen onder de knie krijgen, een ERP-systeem implementeren … er liggen heel wat projecten op tafel. Het projectteam zet zich er hard voor in, maar als ondernemer geef jij de doorslag…
31 oktober 2023
Als ondernemer sta je voor vele uitdagingen en onzekerheden. Hoe houd je je staande te midden van deze veranderingen? Het antwoord ligt verscholen in je waarden. In ons drukke leven zijn we vaak gericht op onze belangen – wat we willen hebben. Maar we mogen ook niet vergeten om stil te staan bij…
21 augustus 2023
In veel organisaties manifesteert zich een terugkerend patroon wanneer er iets misgaat: de "verwijtcyclus". Deze destructieve dynamiek houdt in dat medewerkers bij tegenslagen en fouten geneigd zijn om de verantwoordelijkheid buiten zichzelf te zoeken. Hierdoor worden de werkelijke oorzaken niet…
10 februari 2023
De Balanced Scorecard is een managementtool die in de jaren 90 werd ontwikkeld door Robert Kaplan en David Norton. Toen ik er voor het eerst over hoorde, was ik direct fan van deze methodiek. De Balanced Scorecard visualiseert als het ware de realisatie van de strategie van een organisatie en helpt…
24 november 2022
Er waren eens vier mensen: Iedereen, Iemand, Wie-dan-ook en Niemand. Op een dag moest er een belangrijke taak worden verricht en Iedereen werd gevraagd dit te doen. Wie-dan-ook had het kunnen doen, maar Niemand deed het. Iemand werd daar boos over, omdat het de taak was van Iedereen en Niemand het…
12 september 2022
Je herkent het misschien wel. Als startende ondernemer had je het gevoel deel uit te maken van je team. Nu je bedrijf groeit, ligt dit allemaal wat moelijker en sta je vaak alleen bovenaan de organisatie. Je moet geregeld moeilijke beslissingen nemen die niet altijd door iedereen begrepen worden.…
30 mei 2022
Gedrag veranderen? Geef aandacht aan de omgevingsfactoren.   Een groot deel van ons gedrag verloopt onbewust. De omgeving speelt daarbij een belangrijke rol en is vaak veel groter dan we zelf denken. Als je het gedrag binnen je organisatie blijvend wil veranderen, is het dan ook cruciaal dat je…
10 maart 2022
Sta jij er als ondernemer voldoende bij stil welk uniek en niet te kopiëren potentieel je in huis hebt? Dat potentieel zit in het gedrag van je medewerkers: de manier waarop ze samenwerken, problemen oplossen, innovaties ontwikkelen, klanten verrassen, klachten aanpakken, enz. Twee concurrenten…
17 december 2021
In organisaties vallen we graag terug op modellen. Ze helpen om complexiteit te ordenen en vormen een soort checklist om te controleren of je overal aan gedacht hebt. Het zijn de mentale gereedschappen van een leidinggevende. Bij verschillende bedrijven zien we echter dat leidinggevenden modellen…
10 november 2021
Bedrijven bewegen, evolueren, groeien. Ook de rol van de leider, de ondernemer, verandert mee. Als ondernemer van een startup spendeer je je tijd nu eenmaal op een compleet andere manier dan als ondernemer van een familiebedrijf met 50 medewerkers. Stond jij al eens stil bij jouw wijzigende rol als…
25 mei 2021
Nemen je medewerkers te weinig verantwoordelijkheid? Verwacht je dat ze zelf meer initiatief nemen? Als leidinggevende heb je dit gedeeltelijk zelf in de hand. Je eigen mindset speelt daarin een essentiële rol, want je medewerkers zijn een afspiegeling van jouw gedrag. En daar loert nu net één van…
15 februari 2021
We zijn ons allen bewust dat mensen bepalend zijn voor het succes en de continuïteit van het bedrijf. Investeren in goed werkgever- en werknemerschap is daarom niet alleen noodzakelijk voor de toekomst, maar ook cruciaal voor de waardecreatie en het onderscheidend vermogen. Je medewerkers bepalen…
20 november 2020
Volgens de legende gebruikte koning Arthur een ronde tafel: een symbolisch en tastbaar instrument om een cultuur te creëren waarin iedereen gelijk is, iedereen even belangrijk is, iedereen gehoord wordt en iedereen verantwoordelijk is voor de genomen beslissingen.  Dat klinkt simpel, maar de…
24 augustus 2020
“Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering” Al jaren ben ik gefascineerd door het stellen van ‘goede’ vragen. Met ‘goede’ vragen bedoel ik vragen die bij de ander iets teweeg kunnen brengen, die een persoon aan het denken zetten. Waar antwoorden vaak een punt achter iets zetten…
27 april 2020
De coronapandemie heeft aangetoond dat, als het echt moet, er op korte termijn veel kan veranderen. Bedrijven kunnen dit momentum aangrijpen om de wendbaarheid van hun organisatie te verhogen. Zo leren ze omgaan met onvoorspelbaarheid en kunnen ze hun continuïteit verzekeren door vernieuwing. Ben…
15 januari 2020
Gedurende ons leven bouwen we allemaal overtuigingen op. Sommige nemen we over van onze ouders, andere van vrienden en kennissen of zelfs van mensen waar we naar opkijken. Dikwijls zijn we er ons niet van bewust. Overtuigingen sturen nochtans ons gedrag, hebben invloed op hoe we in de wereld staan…
28 mei 2019
“Niets kan starten zonder visie en enthousiasme, niets kan blijven duren zonder systemen en structuren” Voor familiebedrijven die een sterke groei kennen, is bovenstaande stelling een grote uitdaging. De meeste ondernemers lopen niet warm voor de woorden ‘structuur’ en ‘systemen’. Vroeger…
07 maart 2019
Ondernemers uiten vaak de wens om hun bedrijfscultuur klantgerichter, innovatiever of resultaatgerichter te maken. Maar wat bedoelen ondernemers eigenlijk als ze me dit vragen? Bedrijfscultuur als ziel van de onderneming In de beginfase van een bedrijf creëren de oprichters de cultuur. De…
16 november 2018
Je kunt als leidinggevende veel doen om je medewerkers beter te laten presteren. Vooral individuele gesprekken met medewerkers zijn een goed hulpmiddel om vooruitgang te bespreken en te boeken in je bedrijf. Toch blijkt in de praktijk het voeren van kwalitatieve voortgangsgesprekken niet zo evident…
28 augustus 2018
Ondernemingen met gezonde groeiambities streven in de eerste plaats naar ‘meer’: Hoe kunnen we meer klanten werven? Wat kunnen we meer aanbieden? Zijn er meer zaken die we kunnen doen? Binnen een organisatie die overbelast is, hebben de medewerkers geen tijd voor deze extra’s en worden…
30 mei 2018
Een kritische succesfactor in elke organisatie is de graad van reflectie. Bedrijven die op een systematische wijze tijd nemen om stil te staan bij hun resultaten en aanpak, en ook effectief actie ondernemen om de prestaties van de organisatie te verbeteren, boeken meer kwalitatieve vooruitgang. In…
22 maart 2018
De meeste vakmensen beschikken over een enorme expertise, desondanks worden er geregeld vermijdbare fouten gemaakt. De kennis en complexiteit zijn in vrijwel alle domeinen zo fors toegenomen, dat veel werk tegenwoordig te ingewikkeld is om foutloos uit het hoofd uit te voeren. In het inspirerende…
18 december 2017
Het jaareinde is symbolisch een mooie periode om stil te staan bij het voorbije jaar en prioriteiten te stellen voor het komende jaar. Over alle sectoren heen is het als ondernemer belangrijk om volgende zaken in 2018 op de agenda te zetten én te verwezenlijken. Volg de digitale evolutie op de…
16 oktober 2017
Heb je het gevoel dat je team te weinig verantwoordelijkheid opneemt? Moet je alles zelf doen? Gebeurt er te weinig als je zelf niet aanwezig bent? Ben je hierdoor soms gefrustreerd? Ik heb goed nieuws voor jou! Als leidinggevende heb je de sleutel in handen om je medewerkers te stimuleren bij het…
16 juni 2017
Snelgroeiende bedrijven kunnen chaotische werkomgevingen creëren. Als een bedrijf groeit, neemt de werklast exponentieel toe. De medewerkers worden overstelpt met werk. Deze grotere werkdruk zorgt ervoor dat de goed functionerende aanpak uit het verleden begint te falen en dat competente collega’s…
28 maart 2017
Eén van de mogelijke valkuilen in groeibedrijven is dat de jobs na verloop van tijd te veel versnipperd geraken. Aan de hand van een voorbeeld geef ik wat meer duiding. Een projectleider, werkzaam in een bouwgerelateerd bedrijf, was tien jaar geleden verantwoordelijk voor de volledige…
02 maart 2017
Ik gebruik graag de metafoor van "de boom". Mijn logo (alnus = els) en huisstijl verwijzen naar bomen en de natuur. Onlangs las ik onderstaand interessant artikel dat ik graag met jullie wil delen. Geregeld ga ik naar het bos. Om er doorheen te crossen op de mountainbikeroutes, te hardlopen, of…
26 januari 2017
wij zijn stratenmakers die elkaar soms tegenkomen wegversperders de ene keer volgt een gesprek worden twee straten vierbaansweg naar een verre horizon de andere keer wordt op afstand al bepaald dat onze stenen niet bij elkaar passen de baan te breed het asfalt te hard ik graaf een tunnel ik…
21 november 2016
Voor veel bedrijven is het vaak een uitdaging om een balans te vinden tussen enerzijds betrouwbaarheid, voorspelbaarheid en stabiliteit en anderzijds flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Waar de klemtoon in jouw bedrijf ligt, zal onder andere afhangen van de omgeving waarin je bedrijf momenteel…