Blog

16 november 2018
Je kunt als leidinggevende veel doen om je medewerkers beter te laten presteren. Vooral individuele gesprekken met medewerkers zijn een goed hulpmiddel om vooruitgang te bespreken en te boeken in je bedrijf. Toch blijkt in de praktijk het voeren van kwalitatieve voortgangsgesprekken niet zo evident…
28 augustus 2018
Ondernemingen met gezonde groeiambities streven in de eerste plaats naar ‘meer’: Hoe kunnen we meer klanten werven? Wat kunnen we meer aanbieden? Zijn er meer zaken die we kunnen doen? Binnen een organisatie die overbelast is, hebben de medewerkers geen tijd voor deze extra’s en worden…
30 mei 2018
Een kritische succesfactor in elke organisatie is de graad van reflectie. Bedrijven die op een systematische wijze tijd nemen om stil te staan bij hun resultaten en aanpak, en ook effectief actie ondernemen om de prestaties van de organisatie te verbeteren, boeken meer kwalitatieve vooruitgang. In…
22 maart 2018
De meeste vakmensen beschikken over een enorme expertise, desondanks worden er geregeld vermijdbare fouten gemaakt. De kennis en complexiteit zijn in vrijwel alle domeinen zo fors toegenomen, dat veel werk tegenwoordig te ingewikkeld is om foutloos uit het hoofd uit te voeren. In het inspirerende…
18 december 2017
Het jaareinde is symbolisch een mooie periode om stil te staan bij het voorbije jaar en prioriteiten te stellen voor het komende jaar. Over alle sectoren heen is het als ondernemer belangrijk om volgende zaken in 2018 op de agenda te zetten én te verwezenlijken. Volg de digitale evolutie op de…
16 oktober 2017
Heb je het gevoel dat je team te weinig verantwoordelijkheid opneemt? Moet je alles zelf doen? Gebeurt er te weinig als je zelf niet aanwezig bent? Ben je hierdoor soms gefrustreerd? Ik heb goed nieuws voor jou! Als leidinggevende heb je de sleutel in handen om je medewerkers te stimuleren bij het…
16 juni 2017
Snelgroeiende bedrijven kunnen chaotische werkomgevingen creëren. Als een bedrijf groeit, neemt de werklast exponentieel toe. De medewerkers worden overstelpt met werk. Deze grotere werkdruk zorgt ervoor dat de goed functionerende aanpak uit het verleden begint te falen en dat competente collega’s…
28 maart 2017
Eén van de mogelijke valkuilen in groeibedrijven is dat de jobs na verloop van tijd te veel versnipperd geraken. Aan de hand van een voorbeeld geef ik wat meer duiding. Een projectleider, werkzaam in een bouwgerelateerd bedrijf, was tien jaar geleden verantwoordelijk voor de volledige…
02 maart 2017
Ik gebruik graag de metafoor van "de boom". Mijn logo (alnus = els) en huisstijl verwijzen naar bomen en de natuur. Onlangs las ik onderstaand interessant artikel dat ik graag met jullie wil delen. Geregeld ga ik naar het bos. Om er doorheen te crossen op de mountainbikeroutes, te hardlopen, of…
26 januari 2017
wij zijn stratenmakers die elkaar soms tegenkomen wegversperders de ene keer volgt een gesprek worden twee straten vierbaansweg naar een verre horizon de andere keer wordt op afstand al bepaald dat onze stenen niet bij elkaar passen de baan te breed het asfalt te hard ik graaf een tunnel ik…
21 november 2016
Voor veel bedrijven is het vaak een uitdaging om een balans te vinden tussen enerzijds betrouwbaarheid, voorspelbaarheid en stabiliteit en anderzijds flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Waar de klemtoon in jouw bedrijf ligt, zal onder andere afhangen van de omgeving waarin je bedrijf momenteel…