Vergroot het verandervermogen in je organisatie

17 december 2021
Vergroot het verandervermogen in je organisatie

In organisaties vallen we graag terug op modellen. Ze helpen om complexiteit te ordenen en vormen een soort checklist om te controleren of je overal aan gedacht hebt. Het zijn de mentale gereedschappen van een leidinggevende.

Bij verschillende bedrijven zien we echter dat leidinggevenden modellen toepassen die al enige decennia oud zijn. Deze modellen gaan ervan uit dat het bestuur een strategie vastlegt en dat de organisatie deze strategie uitvoert.

Herkenbaar? Dan baseer jij je wellicht op volgende aannames:

  • De strategie is juist. Als het niet volgens plan verloopt, dan ligt het aan de uitvoering. “Wat is er fout gegaan?”
  • Een strakke organisatie is nodig om alles onder controle te houden.

Zolang de economie en de markt waarin jouw bedrijf opereert zich op een voorspelbare manier ontwikkelt en jouw medewerkers deze manier van werken prima vinden, geeft deze leiderschapsstijl weinig problemen.

Waarom voldoet dit niet meer?

Dit model is niet langer toekomstbestendig. De wereld is vandaag volop in beweging. Geopolitieke dynamiek, economische onvoorspelbaarheid, technologische ontwikkelingen en wereldwijde gebeurtenissen dagen ons uit om een antwoord te bieden op nieuwe vraagstukken.

Bedrijven moeten al hun capaciteiten en creativiteit mobiliseren om antwoorden te vinden op nieuwe ontwikkelingen in hun omgeving. Ze moeten met andere woorden het verandervermogen in hun organisatie vergroten.

Welke omstandigheden kan je creëren om het verandervermogen aan te wakkeren?

Een groot misverstand is dat je verandering kan ‘managen’. Denk maar aan de populaire term ‘change management’. Eigenlijk gaat het eerder over het leiden van verandering, het creëren van omstandigheden waarin medewerkers de ruimte krijgen om te leren. Je moet mensen op een manier meekrijgen dat ze het zelf ook willen. Dit kan je enkel en alleen bereiken als je in verbinding bent met de anderen.

Een mooi uitgangspunt is dat het vermogen om te veranderen reeds aanwezig is in je organisatie. Maar hoe creëer je nu precies de juiste omstandigheden om dit vermogen aan te spreken?

  1. Creëer draagvlak, formuleer een sterke visie en een overtuigende missie waar medewerkers energie van krijgen en die een duidelijke richting aangeeft.
  2. Wees er zeker van dat iedereen het onderling eens is over doelen en prioriteiten.
  3. Zorg voor voldoende focus, beperk het aantal doelen zodat deze overzichtelijk zijn voor iedereen.
  4. Zie het potentieel van je medewerkers, koester het en zorg dat het tot zijn recht komt in de organisatie.
  5. Sta stil bij het resultaat van je veranderinitiatieven en zet nieuwsgierigheid in om na te gaan waarom zaken wel of niet lukken.

Het verandervermogen is één van de belangrijkste vaardigheden van de 21e eeuw. Dit stelt bedrijven in staat om zich organisch en effectief aan te passen aan veranderende (markt)omstandigheden en onverwachte gebeurtenissen. Elk bedrijf heeft dit potentieel al in zich. Wendbaar leiderschap is nodig om dit potentieel ten volle in te zetten.

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
DPS Verzekeringen

DPS Verzekeringen

Els kwam een aantal dagen bij ons op kantoor en legde haar oor te luisteren bij de verschillende medewerkers via een persoonlijk interview.
Karine Van den Nieuwenhof
Certam Bedrijfsrevisoren

Certam Bedrijfsrevisoren

Onze associatie opereerde tot voor kort vanuit een buikgevoel en met onvoldoende visie.

Piet Dujardin
Schilderwerken De Roo

Schilderwerken De Roo

Als bedrijfsleider van de derde generatie voelde ik de nood aan meer structuur binnen ons familie

Peter De Roo
Pittman Seafoods

Pittman Seafoods

Als je intern zaken wil doen bewegen in je onderneming, is het goed om een extern persoon in te schakelen.
Joke Vandepitte
Droessaert

Droessaert

Els heeft een hands-on-mentaliteit en een sterk vermogen om mensen te doorgronden.
Kristof Droessaert

Tools

Ikigai is een Japans concept dat staat voor 'de reden waarom jij 's ochtends je bed uitkomt'.

De STAR-methode (Situatie-Taak-Actie-Resultaat) is een hulpmiddel om het gedrag van een kandidaat

Een tool om impliciete verwachtingen expliciet te maken.

Als leidinggevende neem je meerdere rollen op.

Analyseer problemen: bekijk oorzaken en gevolgen
Sta stil bij veranderende behoeften van klanten