Tips bij de opmaak van je prioriteitenlijst voor 2018

18 december 2017
alnus - Tips bij de opmaak van je prioriteitenlijst voor 2018

Het jaareinde is symbolisch een mooie periode om stil te staan bij het voorbije jaar en prioriteiten te stellen voor het komende jaar. Over alle sectoren heen is het als ondernemer belangrijk om volgende zaken in 2018 op de agenda te zetten én te verwezenlijken.

Volg de digitale evolutie op de voet

De impact van digitalisering in bedrijven is enorm. Plaats het als een vast punt op de agenda van het managementteam, spreek duidelijk af wie relevante digitale evoluties opvolgt en ga na welke impact deze hebben op je businessmodel, je aanbod, de klantenverwachtingen, de medewerkers enz. Inventariseer frustraties bij je klanten. Ga nadien op zoek of het mogelijk is om die processen te automatiseren.

Herbekijk je strategie

Neem de tijd om je ‘huidige’ strategie kritisch te evalueren.

  • Bekijk je actuele aanbod met een kritische bril: voldoet het aanbod nog steeds volledig aan de behoeften van de klanten?
  • Ga na in welke product/markcombinatie winstgevende groei zit voor 2018
  • Evalueer hoe goed je scoort op klantgerichtheid en klantbeleving

Bepaal welke doelen je in 2018 wil bereiken, communiceer deze binnen de organisatie en stel een concreet actieplan op. Door doelgericht te werken, focus je energie op de juiste dingen.

Plan tijd in voor je medewerkers

De hefboom van leidinggevenden is om medewerkers competenter te maken. Spendeer bewust voldoende tijd en aandacht aan je medewerkers en plan die tijd en aandacht ook effectief in je agenda. Bepaal samen met je team waar zij in 2018 ‘beter’ in willen worden.

Werk aan jezelf

Bepaal aan welke persoonlijke competenties je wil werken in 2018. Vat de koe bij de horens en schrijf je in voor een opleiding, schakel een coach in, koop interessante boeken, volg zinvolle YouTube-kanalen, etc.

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
KLIMA+

KLIMA+

Om een mooi beeld te krijgen van de firma voerde Els, na een paar gesprekken met mezelf, ook een gesprek met de verantwoordelijke van elke vestiging
Peter De Vos
Schilderwerken De Roo

Schilderwerken De Roo

Als bedrijfsleider van de derde generatie voelde ik de nood aan meer structuur binnen ons familie

Peter De Roo
Vanrobaeys

Vanrobaeys

De afgelopen jaren timmerden we hard aan de groei van ons familiebedrijf.

Jorgen Vanrobaeys
Habitat

Habitat

Om Habitat verder te laten groeien was er nood aan meer structuur in de organisatie.

Emmanuel Louf
Entrio

Entrio

Het gaat echt om een individueel traject, waarbij Els volledig mee stapt in het verhaal van het bedrijf.
Veerle Verfaille

Tools

De waarderende aanpak is een methode die gericht gebruikt maakt van positieve ervaringen en voorb

Analyseer problemen: bekijk oorzaken en gevolgen
Leer uit ervaringen
Maak een inspirerend toekomstverhaal
Objectiveer je beslissing