Het jaareinde is symbolisch een mooie periode om stil te staan bij het voorbije jaar en prioriteiten te stellen voor het komende jaar. Over alle sectoren heen is het als ondernemer belangrijk om volgende zaken in 2018 op de agenda te zetten én te verwezenlijken.
Volg de digitale evolutie op de voet
De impact van digitalisering in bedrijven is enorm. Plaats het als een vast punt op de agenda van het managementteam, spreek duidelijk af wie relevante digitale evoluties opvolgt en ga na welke impact deze hebben op je businessmodel, je aanbod, de klantenverwachtingen, de medewerkers enz. Inventariseer frustraties bij je klanten. Ga nadien op zoek of het mogelijk is om die processen te automatiseren.
Herbekijk je strategie
Neem de tijd om je ‘huidige’ strategie kritisch te evalueren.
- Bekijk je actuele aanbod met een kritische bril: voldoet het aanbod nog steeds volledig aan de behoeften van de klanten?
- Ga na in welke product/markcombinatie winstgevende groei zit voor 2018
- Evalueer hoe goed je scoort op klantgerichtheid en klantbeleving
- …
Bepaal welke doelen je in 2018 wil bereiken, communiceer deze binnen de organisatie en stel een concreet actieplan op. Door doelgericht te werken, focus je energie op de juiste dingen.
Plan tijd in voor je medewerkers
De hefboom van leidinggevenden is om medewerkers competenter te maken. Spendeer bewust voldoende tijd en aandacht aan je medewerkers en plan die tijd en aandacht ook effectief in je agenda. Bepaal samen met je team waar zij in 2018 ‘beter’ in willen worden.
Werk aan jezelf
Bepaal aan welke persoonlijke competenties je wil werken in 2018. Vat de koe bij de horens en schrijf je in voor een opleiding, schakel een coach in, koop interessante boeken, volg zinvolle YouTube-kanalen, etc.