Wat kan jij in de toekomst ‘minder’ doen?

28 augustus 2018
Wat kan jij in de toekomst ‘minder’ doen?
Emmanuel De Coster

Ondernemingen met gezonde groeiambities streven in de eerste plaats naar ‘meer’:

  • Hoe kunnen we meer klanten werven?
  • Wat kunnen we meer aanbieden?
  • Zijn er meer zaken die we kunnen doen?

Binnen een organisatie die overbelast is, hebben de medewerkers geen tijd voor deze extra’s en worden goedbedoelde groei-initiatieven niet ten volle uitgerold.

Nagaan wat je ‘minder’ kan doen is een goede oefening om overbelasting te vermijden. Hieronder alvast drie tips om te zorgen dat je niet overbelast raakt.

1.     Minder verlieslatende klanten

Schrap bepaalde ‘verlieslatende’ klanten. De kunst is uiteraard om deze klanten weer rendabel te maken en voor lange termijn te behouden. Soms kan het echter beter zijn om afscheid te nemen van klanten die onvoldoende bijdragen tot de winstgevendheid van je bedrijf.

2.     Minder toeters en bellen in je aanbod

Vereenvoudig je aanbod door je te focussen op de kern, zaken die echt van toegevoegde waarde zijn voor de klant. Denk als Leonardo da Vinci: “Simplicity is the ultimate sophistication”, en elimineer onnodige zaken. Pas op voor ‘feature creep’, de neiging om altijd maar nieuwe, zogezegd belangrijke details toe te voegen aan een ontwerp, marketing- of verkoopaanpak, proces …

3.     Minder e-mails

Verander de wereld en begin bij jezelf. Bekijk de laatste 15 mails die je zelf hebt verstuurd en stel de volgende drie vragen:

  • Was deze mail echt nodig?
  • Was e-mail het juiste kanaal?
  • Was de mail concreet en duidelijk genoeg voor de ontvanger?

Door zelf minder mails te sturen, zal je zelf ook minder mails ontvangen.

Een goede tuinier weet het al veel langer: om te groeien moet je eerst snoeien. Als iedere medewerker in je organisatie dagelijks tijd vrij krijgt door een aantal zaken te verminderen, dan ben ik er zeker van dat je projecten zullen groeien en bloeien! Kortom, door minder te doen zal je meer kunnen bereiken.

En nu de belangrijkste vraag: wat ga jij vanaf nu minder doen?

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
KLIMA+

KLIMA+

Om een mooi beeld te krijgen van de firma voerde Els, na een paar gesprekken met mezelf, ook een gesprek met de verantwoordelijke van elke vestiging
Peter De Vos
Schilderwerken De Roo

Schilderwerken De Roo

Als bedrijfsleider van de derde generatie voelde ik de nood aan meer structuur binnen ons familie

Peter De Roo
Vanrobaeys

Vanrobaeys

De afgelopen jaren timmerden we hard aan de groei van ons familiebedrijf.

Jorgen Vanrobaeys
Habitat

Habitat

Om Habitat verder te laten groeien was er nood aan meer structuur in de organisatie.

Emmanuel Louf
Entrio

Entrio

Het gaat echt om een individueel traject, waarbij Els volledig mee stapt in het verhaal van het bedrijf.
Veerle Verfaille

Tools

De waarderende aanpak is een methode die gericht gebruikt maakt van positieve ervaringen en voorb

Analyseer problemen: bekijk oorzaken en gevolgen
Leer uit ervaringen
Maak een inspirerend toekomstverhaal
Objectiveer je beslissing