Wat kan jij in de toekomst ‘minder’ doen?

28 augustus 2018
Wat kan jij in de toekomst ‘minder’ doen?
Emmanuel De Coster

Ondernemingen met gezonde groeiambities streven in de eerste plaats naar ‘meer’:

  • Hoe kunnen we meer klanten werven?
  • Wat kunnen we meer aanbieden?
  • Zijn er meer zaken die we kunnen doen?

Binnen een organisatie die overbelast is, hebben de medewerkers geen tijd voor deze extra’s en worden goedbedoelde groei-initiatieven niet ten volle uitgerold.

Nagaan wat je ‘minder’ kan doen is een goede oefening om overbelasting te vermijden. Hieronder alvast drie tips om te zorgen dat je niet overbelast raakt.

1.     Minder verlieslatende klanten

Schrap bepaalde ‘verlieslatende’ klanten. De kunst is uiteraard om deze klanten weer rendabel te maken en voor lange termijn te behouden. Soms kan het echter beter zijn om afscheid te nemen van klanten die onvoldoende bijdragen tot de winstgevendheid van je bedrijf.

2.     Minder toeters en bellen in je aanbod

Vereenvoudig je aanbod door je te focussen op de kern, zaken die echt van toegevoegde waarde zijn voor de klant. Denk als Leonardo da Vinci: “Simplicity is the ultimate sophistication”, en elimineer onnodige zaken. Pas op voor ‘feature creep’, de neiging om altijd maar nieuwe, zogezegd belangrijke details toe te voegen aan een ontwerp, marketing- of verkoopaanpak, proces …

3.     Minder e-mails

Verander de wereld en begin bij jezelf. Bekijk de laatste 15 mails die je zelf hebt verstuurd en stel de volgende drie vragen:

  • Was deze mail echt nodig?
  • Was e-mail het juiste kanaal?
  • Was de mail concreet en duidelijk genoeg voor de ontvanger?

Door zelf minder mails te sturen, zal je zelf ook minder mails ontvangen.

Een goede tuinier weet het al veel langer: om te groeien moet je eerst snoeien. Als iedere medewerker in je organisatie dagelijks tijd vrij krijgt door een aantal zaken te verminderen, dan ben ik er zeker van dat je projecten zullen groeien en bloeien! Kortom, door minder te doen zal je meer kunnen bereiken.

En nu de belangrijkste vraag: wat ga jij vanaf nu minder doen?

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
MicroBioTests

MicroBioTests

MicroBioTests is een klein bedrijf, gestart als spin-off van Universiteit Gent.

Wouter Lanneau & Kris Perdaen
KA Construct

KA Construct

Dankzij haar wordt alle ballast overboord gegooid. Bovendien is voor Els niks een brug te ver.
Rita Sprangers
Lebon IT Services

Lebon IT Services

In een familiebedrijf ben je druk bezig met het bezoeken van klanten en het oplossen van problemen. Dankzij Els staan we nu ook stil bij de organisatie zelf.
Lowie Schaubroeck
Entrio

Entrio

Het gaat echt om een individueel traject, waarbij Els volledig mee stapt in het verhaal van het bedrijf.
Veerle Verfaille
Droessaert

Droessaert

Els heeft een hands-on-mentaliteit en een sterk vermogen om mensen te doorgronden.
Kristof Droessaert

Tools

Denk na over de arbeidsinhoud van jobs
Pak problemen aan in 7 stappen
Sta stil bij veranderende behoeften van klanten
Breng polyvalentie in kaart

Efficiënt en snel vergaderen

Help medewerkers om snel te beslissen