Hoe bevorder je de structuur én het ondernemerschap in een groeiend familiebedrijf?

Hoe bevorder je de structuur én het ondernemerschap in een groeiend familiebedrijf?

“Niets kan starten zonder visie en enthousiasme, niets kan blijven duren zonder systemen en structuren”

Voor familiebedrijven die een sterke groei kennen, is bovenstaande stelling een grote uitdaging. De meeste ondernemers lopen niet warm voor de woorden ‘structuur’ en ‘systemen’. Vroeger verliepen interacties tussen de medewerkers op een niet-gestandaardiseerde manier met een succesvol resultaat. Met de nieuwe realiteit dringt zich een vernieuwde aanpak op, die de onderneming klaarmaakt voor de toekomst.

Waarom is verandering nodig?

Door een toenemende groei in aantal medewerkers, aanbod en/of marktsegmenten stijgt de complexiteit. Er zijn meer verschillende processen nodig, het aantal interacties neemt toe, enz. Groei heeft dus als gevolg dat medewerkers steeds meer afhankelijk worden van ondersteunende systemen om het werk gedaan te krijgen. Voorbeelden van systemen zijn software, rapporteringen, rolbeschrijvingen, gestandaardiseerde werkmethoden, checklijsten, enz. Medewerkers in een groeibedrijf krijgen meer en meer nood aan duidelijkheid en een betere communicatie.

Hoe kan structuur en ondernemerschap hand in hand gaan?

Een terechte bezorgdheid van ondernemers is dat het bedrijf bureaucratisch en formeel wordt, de flexibiliteit vermindert en de alertheid voor de markt daalt. Daarom moet je als ondernemer niet alleen een aantal zaken formaliseren, maar ook werken aan de bedrijfscultuur. Dat is belangrijk om het leiderschap bij medewerkers te bevorderen. 

Moet de ondernemer zijn goede intuïtie laten varen?

De ondernemer steekt zijn voelsprieten uit en neemt besluiten op basis van formele en informele informatie. De visie en strategie berusten op de ‘goede intuïtie’ van de ondernemer, maar zijn niet uitgewerkt. De grote vraag is of de eigenaar deze intuïtie met leidinggevenden wil delen, zodat ook zij in staat zijn om verantwoordelijkheid te nemen.

Tijdens het groeitraject hebben ondernemers soms moeite om deze stap effectief te zetten en te delegeren. Delegeren betekent dat medewerkers besluiten mogen nemen, die misschien anders zijn dan de besluiten die de familie zou nemen. Voor ondernemers blijft dit één van de grootste uitdagingen. 

Conclusie: inzetten op structuur of eerder op cultuur?

Ook hier gaat het weer om een en-en-verhaal. Bij groei dien je enerzijds in te zetten op structuur en ondersteunende systemen. Anderzijds moet je de focus op de bedrijfscultuur behouden om het leiderschap bij de medewerkers te bevorderen.

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
MicroBioTests

MicroBioTests

MicroBioTests is een klein bedrijf, gestart als spin-off van Universiteit Gent.

Wouter Lanneau & Kris Perdaen
Habitat

Habitat

Om Habitat verder te laten groeien was er nood aan meer structuur in de organisatie.

Emmanuel Louf
Mervielde

Transport Mervielde

Als derde generatie hebben we met ons familiebedrijf een zeer sterke groei neergezet: het aantal

Patrick Mervielde
CEO Lootens Line

CEO Lootens Line

Els leert ons bedrijf steeds beter kennen en ontdekt zo de remmingen voor groei.
Jan Lootens
Axon

Axon

Els heeft op een zeer professionele manier de pijnpunten van ons bedrijf blootgelegd.
Lut Verschueren

Tools

Stel vast welke krachten een verandering stimuleren of belemmeren

Meet het potentieel succes van een project

Maak een inspirerend toekomstverhaal
Maak het onmogelijk om fouten te maken
Bereik meer met minder
Verwerf inzicht in het functioneren van je management team