Succesvol ondernemen in onzekere tijden: ontdek de kracht van waarden

Succesvol ondernemen in onzekere tijden

Als ondernemer sta je voor vele uitdagingen en onzekerheden. Hoe houd je je staande te midden van deze veranderingen? Het antwoord ligt verscholen in je waarden.

In ons drukke leven zijn we vaak gericht op onze belangen – wat we willen hebben. Maar we mogen ook niet vergeten om stil te staan bij onze diepste waarden en idealen – wie we willen zijn. Dit onderscheid tussen ‘klein’ en ‘groot’ denken is cruciaal voor het behalen van succes.

Waarom is het soms moeilijk om trouw te blijven aan je eigen waarden? 

Je brein is geprogrammeerd om eerst aan kortetermijnbelangen te denken. Om dit patroon te doorbreken heb je momenten van reflectie en bewustzijn nodig. Door te reflecteren op je waarden versterk je jouw gevoel van integriteit en eigenwaarde. Dit heeft bewezen positieve effecten. Het opent je geest voor andere perspectieven en helpt je conflicten op te lossen zonder compromissen te sluiten.

Samen op zoek naar richting: de kracht van gedeelde waarden

In deze turbulente tijden ontdek je dat er gezamenlijk belangen zijn die verder gaan dan eigenbelang, zoals respect voor onze planeet en duurzaamheid. Je waarden fungeren als een innerlijke vuurtoren, een leidraad in uitdagende tijden. Ze bieden jou houvast en geven zingeving en richting aan je leven. Onderzoek toont aan dat denken aan je idealen angst en spanning dempt, en dat je waarden altijd en overal toepasbaar zijn.


Het afstemmen op onze waarden vergt bewustzijn. Het biedt ons houvast in onzekere tijden. Zelfs als de toekomst onzeker is kun je altijd trouw blijven aan je idealen en waarden. Het zijn de kompasnaalden die je de weg wijzen, ongeacht wat de toekomst brengt.

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
Wilfra Waregem

Wilfra Waregem

“Els stelt alles in vraag vanuit een onafhankelijke blik. Dat werkt heel verfrissend!”

STEPHEN FRAEYE
Elisabeth Chocolatier

Elisabeth Chocolatier

Tijdens de coronaperiode viel onze belangrijkste doelgroep, toeristen, grotendeels weg.

Mireille Misseghers
NTER

NTER

Na een carrière van zes jaar als projectleider bij Dumobil, kreeg ik in volle coronatijden de kan

Robin De Loof
Vanrobaeys

Vanrobaeys

De afgelopen jaren timmerden we hard aan de groei van ons familiebedrijf.

Jorgen Vanrobaeys
Robaco

Robaco

In tegenstelling tot vele andere hooggekwalificeerde professionals in consultancy die hun visie geven vanuit theorieën en je met modellen om de oren slaan, spreekt Els bruikbare ondernemerstaal.
Bruno Vermote

Tools

Denk na over je eigen doen en laten

De projectpreview en -review bestaan uit een kort gesprek waarin een aantal vragen worden beantwoord.

Maak het onmogelijk om fouten te maken
Structureer het opleidingstraject van nieuwe medewerkers
Neem gedragen beslissingen