Wat kan jij in de toekomst ‘minder’ doen?

Wat kan jij in de toekomst ‘minder’ doen?
Emmanuel De Coster

Ondernemingen met gezonde groeiambities streven in de eerste plaats naar ‘meer’:

  • Hoe kunnen we meer klanten werven?
  • Wat kunnen we meer aanbieden?
  • Zijn er meer zaken die we kunnen doen?

Binnen een organisatie die overbelast is, hebben de medewerkers geen tijd voor deze extra’s en worden goedbedoelde groei-initiatieven niet ten volle uitgerold.

Nagaan wat je ‘minder’ kan doen is een goede oefening om overbelasting te vermijden. Hieronder alvast drie tips om te zorgen dat je niet overbelast raakt.

1.     Minder verlieslatende klanten

Schrap bepaalde ‘verlieslatende’ klanten. De kunst is uiteraard om deze klanten weer rendabel te maken en voor lange termijn te behouden. Soms kan het echter beter zijn om afscheid te nemen van klanten die onvoldoende bijdragen tot de winstgevendheid van je bedrijf.

2.     Minder toeters en bellen in je aanbod

Vereenvoudig je aanbod door je te focussen op de kern, zaken die echt van toegevoegde waarde zijn voor de klant. Denk als Leonardo da Vinci: “Simplicity is the ultimate sophistication”, en elimineer onnodige zaken. Pas op voor ‘feature creep’, de neiging om altijd maar nieuwe, zogezegd belangrijke details toe te voegen aan een ontwerp, marketing- of verkoopaanpak, proces …

3.     Minder e-mails

Verander de wereld en begin bij jezelf. Bekijk de laatste 15 mails die je zelf hebt verstuurd en stel de volgende drie vragen:

  • Was deze mail echt nodig?
  • Was e-mail het juiste kanaal?
  • Was de mail concreet en duidelijk genoeg voor de ontvanger?

Door zelf minder mails te sturen, zal je zelf ook minder mails ontvangen.

Een goede tuinier weet het al veel langer: om te groeien moet je eerst snoeien. Als iedere medewerker in je organisatie dagelijks tijd vrij krijgt door een aantal zaken te verminderen, dan ben ik er zeker van dat je projecten zullen groeien en bloeien! Kortom, door minder te doen zal je meer kunnen bereiken.

En nu de belangrijkste vraag: wat ga jij vanaf nu minder doen?

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
Dupont

Dupont

Het afgelopen decennium zette ik als opvolger van het familiebedrijf in op professionalisering, w

Sarah Dupont
Elisabeth Chocolatier

Elisabeth Chocolatier

Tijdens de coronaperiode viel onze belangrijkste doelgroep, toeristen, grotendeels weg.

Mireille Misseghers
Antoon Decock nv

Antoon Decock nv

Op regelmatige tijdstippen komt Els bij ons langs voor een evaluatie en bezorgt ze me een lijstje met actiepunten.
Xavier Decock
Ateljee

Ateljee

Binnen onze organisatie beslisten we om een aantal strategische projecten op poten te zetten.

Tom Wauters

Tools

Stel vast welke krachten een verandering stimuleren of belemmeren
Bereik meer met minder

‘SMART’ staat voor specifiek, meetbaar, aanvaard, realistisch en tijdgebonden.

Een praktische tool om abstracte doelen te vertalen naar concrete resultaten.

Leer uit ervaringen

Een tool om impliciete verwachtingen expliciet te maken.