Groeien door kleine stappen

Groeien door kleine stappen

Als ondernemer wil je jouw organisatie natuurlijk blijven verbeteren. Vaak gaat dat gepaard met grote plannen om een nieuwe structuur op te zetten, de cultuur te versterken, meer leiderschap te implementeren, … Maar hoe begin je aan verandering als alles vast lijkt te zitten?

De valkuil van het grote plan

Het grote plan? Verandering aanbrengen! Er wordt nagedacht, gepland en vergaderd. Er komen visies, schema’s worden gemaakt en prioriteiten gesteld. Maar dan … gebeurt er niets. Want het is vaak bij de uitvoering dat het stokt. Niet omdat de wil ontbreekt, maar omdat het plan te groot wordt. Medewerkers raken overweldigd. De energie zakt nog voor de eerste stap is gezet. Onderzoek toont aan dat echte organisatieverandering zelden start onder perfecte voorwaarden. Leiderschap, structuur en betrokkenen groeien onderweg, niet op voorhand. Wanneer je werkbare veranderingen wil creëren, begin je dus met wat er al werkt. Van daaruit zet je de eerste, kleine stappen.

De eerste stappen zijn de krachtigste

Probeer geen grote omwenteling te creëren, maar start met iets kleins dat vandaag nog haalbaar is. Ga in gesprek, pak een gewoonte aan of introduceer een werkwijze die net iets beter aansluit bij het uiteindelijke doel. Mensen ervaren vooruitgang en krijgen zin om stap voor stap te bouwen aan nieuwe gewoontes. Het is een sneeuwbaleffect: kleine successen vertalen zich naar een groter vertrouwen en meer betrokkenheid.

Klaar voor actie!

Stop met eindeloos plannen en test de aanpassingen meteen uit. Wat werkt, blijf je doen en de rest pas je aan. Zo leer je uit ondervinding en bouw je kwalitatieve verandering op. Bovendien verlaag je de drempel om dingen te proberen. Kleine stappen voelen immers niet bedreigend, maar ze maken verandering wél tastbaar. Een concrete motivatie om dingen uit te proberen!

Kleine stappen, groots effect

Ik begeleid veel kmo’s en familiebedrijven. Het valt me op dat zij vaak al veel meer in huis hebben dan ze denken. Betrokken mensen, duidelijke waarden, veel vakkennis … Het zijn niet te onderschatten troeven. Wat staat hun groei dan in de weg? De werking zit vaak vast in oude patronen. Ook hier heeft het geen zin om te wachten tot alles klaar is. Het is de kunst om te starten met één kleine, betekenisvolle stap. Enkele voorbeelden:

  • Maak het teamoverleg korter en doelgerichter. Beslissingen kunnen dan misschien sneller worden genomen.
  • Vraag leidinggevenden om niet alleen fouten te benoemen, maar ook om hun waardering te uiten voor wat goed loopt.
  • Herbekijk het orderproces zodat dubbele controles verdwijnen en je klanten sneller kunt helpen.

Het is in zo’n ogenschijnlijk kleine ingrepen dat beweging ontstaat.

Gedrag als basis

Een cultuurverandering komt er dus niet door dure slogans of grootse plannen, maar wel door gedrag dat z’n vruchten afwerpt. Wanneer medewerkers merken dat iets beter lukt, willen ze dat herhalen. Zo verandert niet alleen hun gedrag, maar raken ze er echt van overtuigd dat het anders kan. En dat is net de essentie van organisatieverandering: niet wachten op ideale omstandigheden, maar gewoon starten waardoor die ideale condities vanzelf ontstaan.

Zet jouw eerste stap

De vraag is dus niet of verandering mogelijk is, maar wel: welke kleine stappen kunnen we vandaag zetten? Dat is jouw EVA (Eerst Volgende Actie). Wanneer medewerkers zien dat die EVA duidelijk en haalbaar is, zullen ze er zelf deel van willen uitmaken. De verandering is begonnen! Hulp nodig om je EVA’s en het bijhorende groeitraject te bepalen? Ik ben heel graag je klankbord.

Vond je dit inspirerend? Deel het gerust op LinkedIn en inspireer andere ondernemers om ook hun eerste stap te zetten.

Tools

De ‘empathy map’ helpt om inzichten te verwerven in de belevingswereld van je medewerkers.

Evalueer je bedrijfsprocessen

De STAR-methode (Situatie-Taak-Actie-Resultaat) is een hulpmiddel om het gedrag van een kandidaat

Breng polyvalentie in kaart

De waarderende aanpak is een methode die gericht gebruikt maakt van positieve ervaringen en voorb

Sta stil bij veranderende behoeften van klanten